Friday, October 1, 2010

edisi kisah silam - permainan dahulu kala

gua ada cerita. permainan zaman 'biyen' kata bapak gua.

baling selipar
"ueeeekkk ueeeeeekkk ueeeeekkk!!" tangisan manja sahabat gua pada tahun 90-an. "sudahlah adin, jangan menangis lagi ya" gua pujuk dengan eklas. "biasalah kalah menang adat pertandingan" tambah gua dengan yakin. "senang je ko cakap, aku sedih tau tak tim kita kalah" dia berkata sambil mengutip selipar yang dia dah baling jauh. "memang la senang cakap pakai mulut, habis lu nak gua cakap pakai kaki ke nasihat lu?" sound gua tenang. adin diam sambil tunduk bersalah. permainan baling seliapar ni memang pebret gua dari kecik. cuma kalau gua nak main sekarang ni takut orang tuduh gua bela bunian pulak.

belon acah
"hah kena!" pekik usop pada gua. "mana kena, kalau kena gua dapat rasa" balas gua gagah. "aku dapat capai baju kau la tadi" jawab usop sambil buat gaya statik pergerakan terakhir dia sebelum kami mula bertengkar. "sudahlah alim, mengalah je la" pujuk amin. "dah kalah tu kalah je la" nyampuk aidil sambil cekak pinggang. "pantang datuk nenek moyang gua mengalah sebelum naik court!" gua garang sambil buka langkah. "oke kita repeat balik esok petang, sapa kalah kena belanja jajan kedai kirin. amacam?" cadang si usop. gua ngangguk sambil jeling tajam dekat musuh2 gua. "kau gila ke lim, esok kompom kalah do" kata adin pada gua. "kan gua dah pesan pantang datuk nenek mo............" "masalahnya aku ngan amin ada fangsyen kat sekolah petang esok". adin menyelah. "cilake!". balas gua sambil lari laju2 dan jelir lidah dekat musuh2 gua tanda protes. esok petangnya gua xkeluar rumah.

teng teng
"kkkkkkkrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" bunyi sentuhan ukiran petak2 atas pasir. "adin mana?" tanya amin pada gua. gua letak kayu dan duduk bawah pokok kelapa sambil berkata "entah, gua rasa mak dia xbagi keluar rumah sebab semalam dia balik rumah baju koyak2". "Oo" balas amin sambil ketawa kecil. "wooi, tunggu aku" jerit adin sambil lari2 tengok belakang. "apasal lu lari buruk macam tu?". tanya gua kental. "takot mak aku nampak". adin jawab sempoi. "dah2 lu orang g cari gundu masing2, gua macam biasa gua guna ketulan mozek kecil jadi gundu gua". habis main teng teng macam biasa beli askem rumah aidil. pebret gua askem perisa tehbeng. mantap.

ram ram pit
"gedebuuk!" bunyi adin tersungkur kerana kakinya tersangkut akar pokok rambutan ketika dikejar usop. "kui kui kui" gua gelak sopan depan dia. "huh!" dia xcakap banyak macam biasa dia terus balik ngadu kat mak dia. game ni memang banyak berlari. nak main game ni fizikal, mental kene mantap. kalau lari 100 meter 10 saat lu orang jangan mimpi nak main ram ram pit dengan gua. at least kelayakan nak main dengan budak2 gua lu orang kene capai 9.33 saat 100 meter.

game2 yang gua senaraikan kat atas semuanya permainan zaman gua 'hot' dulu. kalau lu orang xtau permainan2 tersebut lu orang rugi. gua bersyukur sebab dapat merasa. gua tengok zaman sekarang budak2 jauh beza dengan zaman budak2 gua. sekarang kalau nak main apa2 game kene guna duit. kalau xdapat mula la nanges2 sambil buat muka mintak kene ong bak. dulu gua nak mintak beli game tape je kene seminggu jadi anak soleh tulen dan buat kerja rumah seperti sapu sampah, cabut uban bapak gua, cuci pinggan dan xlupa siram pokok mak gua pagi petang. budak sekarang baru tunjuk muka nak nanges 'pling!' PS3 depan mata, 'pling!' xbok depan mata, 'pling!' awek hot depan mata. kadang2 gua ada ajak budak2 kecik zaman sekarang main ram ram pit tapi dia orang jawab "xnak la bang, kotor, penat nanti. lagipon petang ni mak ayah kiteorang nak bawak kiteorang g disnilend". gua senyum dan teros gua tulis blog.

3 comments:

  1. gua amat tertarik nag cerita2 zaman permainan alem mase kecik2, memang menarik dan funny, gua tergelak2 sambil tergelek2 membacenya, smua kawn2 yang alem sebut dlm permainan diatas gua kenal, setiap permainan ada saje kawan2nye yang terkena, tapi yang gua heran, nape asyik kawn2 dia je yang kena, bile dia plak nak kena, ke mang dia ni power sangat dlm permainan budak2 zaman dulu, gua nak cabo lu lem, kita lawan men bola rondes, tengok sape yang paling cekap tangkap bola tu.....

    ReplyDelete
  2. eleh lem, mase ko budak2 dulu kan ko suke main kawen2, main pondok2, main mekap2.....(name permenan zaman dulu2 mesti diganda 2 ye....)

    ReplyDelete