Thursday, October 14, 2010

cinta? layakkah anda?

hati dan perasaan kita siapa tahu? ya. tiada siapa tahu melainkanNYA. apa itu cinta? cinta itu buta, sebab itulah ia meraba-raba. pernahkan anda bercinta? ya? tidak? selalu? atau cinta makanan anda? kenapa gua nak cerita pasal cinta? sebab ini blog gua. siapa sebenarnya yang layak bercinta ni. gua pun tertanya-tanya. gua bukan hebat pun pasal cinta2 ni. tapi pengalaman kene ngorat dengan nora danish tu ada la. oke gua stori.

cinta pertama gua mase gua darjah satu. ya. darjah satu. cikgu2 kata kat gua yang gua ni antara pelajar yang paling cute dekat sekolah gua masa tu. kalau tanding peringkat daerah boleh menang pegi wakil peringkat negeri. cikgu gua yang kata la. gua memang syok habis dekat sorang minah ni. taik lalat dia yang buat jantung gua berdegup kencang seperti kenderaan yang mau perang. bila dia senyum gua terus rebah. gua pun tak tau apasal. time ni gua rasa gua paling berani dekat alam semesta. satu hari tu time rehat. gua pergi taman sains gua petik bunga yang lawa2. tanpa segan silu. "nah! khas untuk dinda" gua cakap sambil hulur bunga yang gua petik tadi sambil angkat2 kening. dia ambik, senyum pas tu dia bisik manja kat telinga gua. "balik ni, kanda siap2 minang dinda ya!". oke. yang tang minang tu gua tipu.

tapi..macam drama2 yang dalam tb tu jugak. wajib ada orang jahat yang sengaja nak rampas kebahagiaan gua. yang gua ingat masa tu kelas bm, cikgu tengah cerita pasal burung yang nak minum air tapi kene isi batu dulu dalam botol tu. gua lupa tajuknya. orang jahat yang sakit hati dengan gua tu ada cara dia sendiri nak rampas kekasih gua tu. sedang beria cikgu mengajar tiba2 orang jahat tu menjerit "zakiah!! aku cinta padamu!!!". satu kelas tepuk tangan bersorak dekat si penjahat tu. gua pejam mata sambil selawat 3 kali dan buat muka ganas. semua budak terus diam. gua panas. gua tau dia memang cari pasal dengan gua. gua pandang tajam dekat penjahat tu. dia punya muka selamba macam pakai pendinding rimau gua syak

5 tahun gua simpan perasaan dan gua rasa dah tiba masanya untuk gua terus terang dengan zakiah. gua memang yakin memang ini lah masanya yang paling sesuai untuk buktikan kelakian gua. gua dah ikut segala nasihat sahabat handai. masa tu gua pun dah sunat. abah gua kata kalau kau nak kawen kau kene sunat dulu. gua ikot kata2 bapak gua. masa tu baru lepas habis upsr. gua plan lepas rehat gua ingat nak terus terang dengan dia. gua dah ada bekap plan. agak2 gua rasa gagap2 nak cakap, gua dah siapkan surat cinta siap cecah bedak dalam kertas lagi sebagai peganti.

tiba2.."lem, zakiah nak jumpa kau lepas rehat ni" tegur member gua. gua bagi 50 sen sebagai upah, dia blah. gua hepi sampai gua siap nyanyi lagu ahmad jais sampai habis kuat2. oke. gua dah mula peluh2. gua pergi tandas siap2 pakai bedak, sikat rambut dan tak lupa gua kencing dulu. takut2 tekencet pula bila jumpa zakiah.

kriiiiiiiiiiiiiiiingg!! loceng berbunyi menandakan waktu rehat kedua habis. jantung gua mula berdegup kencang. aliran darah gua mula tak konsisten. last gua rasa macam ni time dalam kereta bapak gua. masa tu bapak gua bawak gua pergi sunat. dari belakang gua dah mula nampak kelentikkan badan zakiah yang berjalan datang dekat tempat gua duduk. gua buat macam biasa2 je. gua cool buat gaya muka aaron aziz. gua tunggu dia tegur.

"hai alem. zakiah duduk sebelah bole?". "eh, zakiah. bole2, duduklah. tak kene saman pun". gua balas dengan lawak bodo. "tadi kawan alem kata zakiah nak jumpa alem eh? ada apa ek?" tambah gua buat2 macam tak tau apa yang berlaku. gua agak dia pun sama nak luahkan perasaan kat gua. time tu gua punya senyum memang lain macam. tinggal tutup lampu je setel gua rasa

"ya. zakiah ada benda penting nak bagitau ni". "ya, apa dia zakiah? jangan la malu2 bagitau je. alem pun ada benda nak bagitau zakiah ni". balas gua yakin. "yeke? ha. alem cakap la dulu apa yang alem nak bagitau tu". "eh, zakiah la dulu. kalau tak alem merajuk tau". gua balas sambil gentel2 pemadam. "hehe. yela2. sebenarnya... erm.. zakiah nak kita kawan macam biasa je bole? zakiah segan la alem, lagipun kita masih muda kan? zakiah rasa belum masanya lagi kita nak bercinta". gedebabbb!!! gua rasa seluruh badan gua macam kene hempap tong gas, batu besar dan jin. gua kaku, diam dan gua tahan nangis.


"hehe. yela2. sebenarnya... erm.. zakiah nak kita kawan macam biasa je bole? zakiah segan la alem, lagipun kita masih muda kan? zakiah rasa belum masanya lagi kita nak bercinta"

depan zakiah tak kan gua nak nangis. gua kene tabah. inilah orang kata dugaan. gua cepat2 sorok bunga ros dengan surat cinta yang gua pegang dalam meja. "ha! benda yang sama tu la alem nak bagitau zakiah!" jerit gua kuat sambil ketuk meja pakai kepala gua. satu kelas pandang gua pelik. macam biasa gua selawat banyak2. saat tu, hanya gua dan tuhan je yang tau perasaan gua macam mana. gua rasa nak lari kat tengah2 padang dan jerit macam orang kene sampuk. tapi gua tenang.

nasihat gua. tidak salah mempunyai perasaan atau ada hati dekat seseorang. ya. tidak salah sama sekali. tapi jika anda inginkan atau go to the next level fikir2 kan lah. adakah sesuai masanya? adakah anda bersedia untuk jadi setia? adakah anda mampu menunaikan 1001 janji yang mungkin anda mungkiri? adakah anda bersedia melangsungkan perkahwinan yang menelan kos yang tinggi jika pasangan anda seorang angkasawan atau doktor? adakah anda betul2 seorang lelaki atau perempuan? sesungguhnya setia cintakan kepada yang maha Esa itu adalah yang benar2 harus kita kejar.

nama di atas telah di ubah atas tujuan menjaga hati dan perasaan dan menjaga nama baik yang mereka yang terlibat. 

3 comments:

  1. ada sapa2 nak tahu sapa itu zakiah, PM saya di FB ... hehe

    ReplyDelete
  2. bdk2... 2 bkn cinte...
    cinte monyet... mase 2 akal n ati lum matang n berkembang ag

    ReplyDelete