Sunday, October 17, 2010

edisi kisah silam - hari lahir

masa gua tingkatan dua gua memang pantang bila orang lupa hari jadi gua. gua sanggup bagi peringatan dekat member2 gua seminggu sebelum tarikh hari jadi gua. masa tu gua dah set dalam pale otak gua yang bila hari jadi tiba gua mesti dapat hadiah. sekurang2 nya gua mesti dapat myvi sebijik. ya. gua memang mengharap.

bila tiba hari jadi gua. gua bangun pagi tak lupa gosok gigi dan mengharap bila ke kelas ramai orang wish kat gua. yang paling penting awek2 hot wajib wish. sapa yang tak bagi hadiah, gua akan pandang tajam dan gua buat muka garang sambil acu pisau asah pensel dekat leher dia.

masa tu gua duduk asrama. gua ingat masa tu hari jadi gua hari jumaat. petang tu lepas gua main bola dengan jaringan hatrik gua naik dorm tingkat tiga dengan semangat bekobar-kobar nak bukak hadiah yang member2, gadis idaman, dan peminat gua bagi hadiah. hadiah pertama gua bukak, gua dapat jam lambang manchester united. cilake. hadiah kedua gua bukak gua dapat cokelat ketberi. ni mesti nak ngorat gua ni kata hati gua. pung pang pung pang sampai la hadiah terakhir gua bukak. dalam tu cuma ada sehelai kain yang siap disulam nama gua dengan kaler pink. dan sekeping kad yang tertulis 'selamat hari jadi semuga panjang umur dan berjaya dunia akhirat'. ha? macam tu je? gua buang.

pon pon pon!! "lem, ayah awak datang!" suara garau warden gua dengar dari tingkat bawah. bapak gua memang ada janji nak bawak gua balik rumah nak sambut hari jadi dekat rumah.

sampai rumah gua tengok macam tak ada apa2 berlaku. gua masih tenang. gua rasa masa tu mesti ada seprais! siap mandi. mak gua sound. "dek, pakai baju melayu!". gua bertindak mengikut arahan. jam 9 malam abang gua muncul dengan isteri serta anak2nya. kami mula berkumpul.

dan bermulalah episod yang gua tak kan lupa sampai bila2..

abang gua setat baca doa selamat. masa tu gua tekejut. gua tersentap dengan bacaan doa abang gua yang syahdu. habis doa seluruh keluarga gua nyanyi "allah selamatkan kamu allah selamatkan kamu allah selamat kan adek halim allah selamat kan kamu.." masa tu air mata gua mula nak mengalir. masa tu la gua mula mempersoalkan diri gua. gua tersedar bahawa doa dan ucapan dari keluarga, sahabat handai adalah hadiah paling berharga dari sebuah kereta myvi mahupun mesdis ataupun ciuman dari kekasih hati. haram tu.

lepas makan tom yam yang mak gua masak. gua cepat2 masuk bilek dan terus cari kain sulaman nama dan kad berisi ucapan yang gua dapat tadi. gua nak cek sapa yang bagi. malangnya dia hanya tulis 'dari hamba allah yang selalu mengingatimu'. time tu memang gua terharu. sampai sekarang gua simpan. gua harap kesedaran gua ni tidak membuatkan gua lupa betapa berharganya doa atau sekadar ucapan 'selamat hari lahir'. gua bersyukur.

tapi tahun ni hari jadi gua ada orang belanja makan dekat sikret resipi. takkan gua nak cakap 'cukuplah sekadar ucapan wahai teman'.

gua suke sangat2 bila siti nurhaliza ingat besday gua. terima kasih dato'.

3 comments:

  1. jaringan hatrik ye lem...kuikuikui

    ReplyDelete
  2. hahaha...
    p'betulkan niat dlm smthing...

    ReplyDelete
  3. belog anda sangat lawak.
    keep it up
    :)

    btw, happy belated birthday :D

    ReplyDelete