Monday, October 11, 2010

keikhlasan


berkata tentang keikhlasan gua memahami perkataan indah tersebut dengan penuh teliti. mengikut wikipedia "ikhlas merupakan sebuah sinetron ramadhan yang telah ditayangkan oleh SCTV pada ramadhan tahun 2004 dan ditayangan semula pada ramadhan tahun 2005 di trans tv. di malaysia, sinetron ini telah ditayangkan di astro ria pada tahun 2004". cilake. lain gua cari lain yang dapat.

kita kembali kepada maksud sebenar ikhlas dengan lebih serius. ikhlas dengan lebih tepat atau sedap didengar bermaksud jujur, rela hati, atau menolong tanpa mengharapkan balasan. pemahaman gua sama dengan pemahaman kamus dewan edisi keempat.

persoalannya, adakah kita benar2 memahami dan mempraktikkan adegan2 keikhlasan dalam hidup kita dengan benar2 ikhlas? ayat apa gua tulis ni? oke. gua sebenarnya tengah belajar menjadi manusia yang betul2 ikhlas dalam melakukan apa jua perkara. kenapa baru sekarang? sebab gua sedar selama ni gua tak ikhlas dalam banyak perkara.

contoh yang paling dekat dalam hidup gua dalam kes2 ikhlas ni adalah perniagaan. gua pernah terai cebur dalam bidang perniagaan. gua berniaga crocs. apa? muka kacak macam gua ni takkan nak berniaga anak ayam pulak. masa tu crocs memang tengah hot. kadang2 gua tengok orang nak pergi noreh kat kebun pun dah mula pakai crocs.

berniaga ni tak bole tamak. gua punya bisnes fail sebab menatang tamak tu la. gua makap gila babi sampai gua rasa gua puas hati. keputusannya sale tak bagus. tapi ada yang terjual. bila gua pikir2 balik gua tak patut buat macam ni. sepatutnya niat gua kene betul. masa tu gua pikir berniaga ni untung. memang untung tapi dengan cara gua macam tu gua memang gua silap besar. sepatutnya gua kene pikir yang selain untung gua juga sebenarnya mesti niat nak tolong orang.

sesungguhnya orang yang benar2 ikhlas dalam melakukan sesuatu perkara akan mendapat ganjaran yang baik. gua insaf.

gua saja letak gambar brader berbadan sihat tu terbang sebab gua suka tengok. orang kata entri takde gambo ni membosankan.

1 comment:

  1. tibe2 je gua syahdu bila bace blog lu ni lem,,
    gua terasa sangat bile lu cakap lu insaf....eheks2.....

    ReplyDelete