Tuesday, October 12, 2010

peperiksaan akhir


final exam bagaikan malapetaka bagi sesetengah pelajar. kerana apa. kerana bagi pelajar yang rajin ponteng kelas dan selalu lambat hantar tugasan yang diberi adalah penyumbang besar faktor untuk mereka mengatakan peperiksaan akhir ini adalah bencana alam yang memang tak dapat mereka elak. tapi lain bagi anak-anak orang kaya. hulur sikit keputusan mesti gempak. kadang2  tak payah pakai duit pun. tapi gua yakin tak semua yang macam tu. sekarang gua memahami rasuah ni bukan satu gejala tapi satu budaya. gejala rasuah ni tak asing lagi dalam sketsa kehidupan kita. apasal ayat gua akhir-akhir ni macam bentang laporan dalam dewan parlimen? gua tak heran sebab dalam list cita-cita gua memang ada niat nak jadi YB tapi tu pilihan nombo lapan la. gua bukan nak cerita pasal rasuah. apa yang gua nak cerita ni adalah keadaan atau situasi ketika menunggu peperiksaan akhir tiba. pengalaman gua sebagai seorang pelajar dalam kisah2 final exam ni cuma ada 4 buat setakat ni.

UPSR. time gua darjah enam sama la macam lu orang amik upsr. time tu gua baik. lepas balik sekolah gua memang terus balik rumah. tengah hari tu gua siap2 pergi kelas tambahan pulak. masa tu seminggu lagi nak setat periksa. gua dah mula gelabah. aktiviti malam gua adalah makan nasi, ulangkaji pelajaran, tengok resling dengan bapak gua lepas tu terus tido. sekarang lain. budak2 sekarang balik sekolah terus pergi cc. balik lewat petang, makan nasi lepas tu kayuh basikal laju2 pergi cc semula.

PMR. time ni gua masih keadaan baik lagi. pergi kelas pun pakai songkok. tapi pernah la jugak kadang2 lari2 dengan ustazah yang ngajor bahasa arab sampai ustazah tu nangis tengok gua punya perangai. sebulan lagi nak periksa sekolah dah setat sibuk buat seminar. sebagai pelajar yang berdedikasi gua tak pernah miss segala jadah seminar, kem motibasi, ceramah dari pelakon2 terkenal dan sebagainya. sekarang lain. budak2 sekarang sebelum pmr dah setat plan cuti2 malaysia. plan kat mana nak sambut hari merdeka bagi mereka.

SPM. ha. time ni gua dah setat hensem. sebelum ni bukan tak hensem cuma orang kata kurang seri la. cara gua berpakaian pun dah lain. seluar bawah kecik, tali pinggang ada lambang arsenal dan yang paling penting kene londehkan sikit seluar tu. baru nampak setail. rambut pun dah pacak2. tapi gua tetap dengan prinsip gua. 'katakan tidak kepada gincu sebelum ke kelas!' time ni memang ramai budak lelaki sibuk beli ape jadah namanya tu, lipais. orang kata lembabkan bibir. tapi gua tengok macam saja2 je. lembabkan pale otak ada la. sebulan sebelum periksa macam biasa ada seminar, kem, ceramah. kali ni gua ada miss. sebab, biasala malam tido lewat sebab awek gua yang nombo 3 dengan 7 merajuk je memanjang. tapi gua tak lupa nak ulangkaji. sekarang lain. budak2 sekarang sebelum spm dah sibuk2 pikir pasal kawen. yang dah kawen belum nikah pun ramai jugak gua perhati.

MENARA GADING. dengan keputusan spm gua yang sedang2 gua dapat la jugak merasa belajar dalam universiti. gua terus kepada masa nak exam. sebelum exam macam biasa pelajar2 masih relax. dah dekat exam pun macam biasa bole relax lagi santai2 gitu. 3 hari nak exam pun masih macam tak ada pape yang akan berlaku. pergi melaka tengok wayang 3 kali seminggu bukan perkara kecik. sehari sebelum periksa. ha. ni luar biasa. semangat nak ulangkaji ni lain macam. stadi macam nak terima saka pun ada gua tengok.

begitulah realitinya..

2 comments:

  1. sekarang ni pown tgh ponin2... gempe sume ade...
    tgh final... TENSION!!!!

    ReplyDelete