Friday, October 8, 2010

masalah negara hari ini

dewasa ini, masalah sosial oleh golongan remaja semakin hebat diperkatakan. antaranya, lari rumah, buang bayi, berdua2 duaan tanpa mengajak adik menjadi teman, gaduh, klabing, ngisap dadah, benci polis, makan nasi tanpa basuh tangan, seks bebas, seks tidak bebas. apakah yang sebenarnya berlaku? adakah mereka meng'create' masalah2 tersebut dengan tujuan suka2, pengaruh kawan, atau di santau sendiri oleh kekasih lama?

siapakah yang bersalah dalam hal ini? ibu bapa? sahabat handai? kekasih? jiran? tok bomoh? bangfes? apasal gua kene pikir semua ini. kerana apa, kerana sebagai rakyat yang prihatin dengan keadaan sekiling gua seharusnya mengambil tahu keadaan yang berlaku. gua seharusnya bertanggungjawab. apa? gua kene sound dengan tuan rumah sebab buang sampah merata tepi rumah tu belakang cerita.

gua berpeluang menginteviu mereka2 yang bertuah. ikuti perbualan gua

lelaki macho (lm)
gua: maaf cik, cik free x?
lm: tidak, harga diri gua rm5000
gua: pandai lu bergurau, gua ada soalan
lm: oke, jangan buang masa gua
gua: umur lu 15 kan? apasal berhenti sekola?
lm: bosan, cekgu mara2 gua kalau gua kecikkan seluar. gua xbole trima
gua: lu bukan xtau, cekgu lu nak lu berdisiplin, kemas dan nampak lebih berwawasan.
lm: tuuuuih! ingat gua makan nasehat lu?
gua: oke. (sambil buat tumbukkan padu tepat ke dada lelaki tersebut)

cikgu. kaulah pelita dikala aku dalam kegelapan. dikaulah yang sentiasa sabar melayan kerenah ku. bila..stop. maap, gua memang macam ni. bila sedih gua bersajak. adakah cikgu yang tegas ini harus dipersalahkah dan telah menyebabkan si lelaki macho tadi berhenti sekolah? tidak. sebab..nanti gua tanya cikgu sebab apa.

cik adik manis (cam)
gua: hai
cam: hai (sambil selak rambut)
gua: saya dapat tahu yang cik adik ni baru lepas kahwin, betul?
cam: ya saya. boleh saya bantu?
gua: cik adik baru tingkatan 5 bukan? kenapa awal mendirikan rumah tangga? paksaan keluarga? xtahan? suka2? kene nasi kangkang?
cam: err..sebenarnya saya..
gua: oke xpa, saya paham.

gua blah tapi dia tahan gua mintak no telepon. macam biasa gua xlayan. kene tangkap basah. masyarakat kita sebenarnya masih tidak ambil kesah tentang kes2 cenggini. adakah salah ibu bapa yang membiarkan anak2 mereka keluar malam sesuka hati? adakah salah anak yang menipu ibu bapa yang katanya hendak pergi tuisyen tapi hakikatnya pergi ke klabing bersama sahabat handai dan boipren tersayang? mari kita pikir sejenak...

lu orang pikir ke tidak??

lelaki dewasa selekeh (lds)
gua: oi2. bangun jap.
lds: ha. apahal bro? lu ada barang ke?
gua: abah kau. gua nak inteviu ni.
lds: ha?! ada kamera x? kalau ada gua lari. mak gua nampak habis gua kene tibai.
gua: xda sapa nampak. yang maha kuasa aje nampak.
lds: oke2. lu nak apa?
gua: soalan gua. lu ngisap dadah eh?
lds: suka2 lu je tuduh gua bukan2. gua cucuk lu pakai jarum ni kang!
gua: nah ambik 10 ringgit beli nasi buat makan.
lds: tenkiu der. (sambil ketawa jahat)

terbiar. tidak terurus. tidak hensem. adakah kita sebagai rakyat yang bertanggungjawab sanggup membiarkan insan sebegini selamanya? sori. ayat ni gua rekod time gua dengar ceramah kempen pilihanraya. apakah nasib lelaki tersebut pada masa akan datang? adakah dengan cara hidupnya sebegitu membantu beliau menjadi the next mahathir? the next mawi? the next pensyarah uitm?

kesimpulannya, gua harap perkara2 BIASA yang telah gua hujahkan tadi dijadikan sebagai perkara2 LUAR BIASA kepada lu orang. kita jangan hanya memikirkan cara mengelakkan perkara seperti ini berlaku, malah kita juga seharusnya memikirkan cara bagaimana membantu mereka sekiranya ada yang terlanjur melakukan perbuatan sedemikian.

lagi satu harapan gua. gua harap esei yang gua buat ni dapat masuk majalah mangga dengan cover depan majalah gambar gua tengah pegang senapang m16 siap ada 3 calit dekat lengan baru setail! oke. gua nak sambung baca novel.

1 comment:

  1. org sgmt??? kt mne yer...
    gua skrg kt sgmt gak... melangut jerk

    ReplyDelete