Tuesday, May 3, 2011

ibu

"assalamualaikum wi, kau dekat mana nak? dah tengah malam ni balik la" kata ibu kepada anaknya melalui satu perbualan talipon nokia n97. "kejap lagi wi balik la mak, mak xpayah sebok2 la. wi tau jaga diri" jawab mawi dengan sombong. perangainya xubah seperti penyokong kelab bola sepak manchester united.

"jangan balik lewat2 ya wi? mak risaukan kau, nanti kalau...." tut tut tut. mawi dengan yakin memutuskan talian talipon bagi mengelakkan bebelan dari ibunya.

...

apekah kejadahnya anak seperti ini? bagaimana nanti kalau si mawi ni balik2 je mak dia dah takde? macam mana pulak nanti kalau mawi on de wei balik pulang eksiden langgar khinzir dan sekali gus meragut nyawanya? dan bagaimana pula nanti kalau mawi lupa jalan balik rumahnya sendiri nanti?

susah betul sekarang gua nak tengok anak yang mendengar nasehat ibunya. ada juga yang berani nengking2 tu.

kisah diatas adalah benar2 berlaku depan mata gua. gua tak bole tahan perangai2 yang macam gini. gua apa lagi, gua tengking dia kuat camni "kau ingat kau cakap dengan member kau ha! suka hati kau je! kalau aku terajang kau kuat2 kang macam mana nanti! eh..ikutkan hati aku ong bak je kepala kau ni!" tediam budak tu. gua bukan nak sembang la. tapi gua tengking tadi tu dalam hati je la.

nasehat gua, kita sebagai anak jangan la mempersiakan masa2 emas bersama ibu dan ayah selagi mereka maseh mampu bernafas. kita tak tahu bila waktu mereka pergi, mungkin kita dulu. siapa tahu?

nama2 yang terlibat telah diubah seratus peratus bagi menjaga nama baik beliau. tapi sampai sekarang gua rasa tak puas hati dengan budak tadi tu.

1 comment: