Monday, February 14, 2011

lu orang hapal ke ilmu-ilmu asas ni?

sempena sambutan maulidul rasul ini, gua menyambut baik kelahiran Nabi Muhammad S.A.W dengan gembira tanpa menghiraukan mereka yang menyambut hari kekaseh sambil bercium dan bergomol di pantai teluk cempedak mahupun pusat karaoke bilik vip. mari kita imbas kembali pelajaran yang mungkin segelintir masyarakat islam kita yang tidak menghapal ilmu2 asas ini (realiti) dan mungkin yang tidak mengambil tahu pun ilmu2 ini (realiti) ataupun yang tidak pernah tahu pun ilmu2 asas ini (kalau yang ini realiti gua tak tau nak cakap apa)

para ulama menetapkan setiap umat Islam mestilah percaya kepada 6 perkara asas dalam Islam yang dikenali ramai sebagai Rukun Iman.

1. percaya kepada Allah
2. percaya kepada Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul
3. percaya kepada Malaikat-Malaikat
4. percaya kepada Kitab-Kitab
5. percaya kepada Hari Akhirat
6. percaya kepada Qada' dan Qadar

para ulama juga menetapkan setiap umat islam mesti mematuhi 5 perkara asas dalam islam yang dikenali sebagai Rukun Islam iaitu.

  1. Mengucap dua kalimah syahadah
  2. Menunaikan solat fardu lima waktu *
  3. Berpuasa pada bulan Ramadha *
  4. Membayar zakat
  5. Mengerjakan Haji di Mekah bagi mereka yang mampu

bahagian yang gua tanda * tu gua harap lu orang baca 90 ratus kali dan praktikan

yang sudah berumah tangga dan ada anak tu masih belum terlambat untuk mengajar mereka ilmu2 asas ini. jangan ingat hantar anak ke sekolah omputeh tu dah cukup pandai segala benda dan yang nak mendirikan rumah tangga tu tak kan bila time nak nikah baru nak ngapal (realiti).

gua ni tidaklah sesempurna mana tapi memberi peringatan kepada diri sendiri dan orang lain mungkin boleh memberi perubahan pada masa akan datang. se kurang2nya lepas ni kalau ada explorace dekat kampus gua yang ada quiz berkaitan ilmu2 macam ni gua dapat jawab dengan tenang dan yakin.

rujukan yang gua ambik adalah daripada kerajaan arab saudi kementerian hal ehwal Islam, wakaf, dakwah dan nasihat.

No comments:

Post a Comment